tiistai 17. syyskuuta 2013

S-ryhmä uuteen aikaan

Tämän aamun osuustoiminnallinen uutispommi on Kuisma Niemelän kauden päättyminen SOK:n pääjohtajan tehtävissä. Toivotan Kuismalle kaikkea hyvää tuleviin seikkailuihin! Samalla huomio kiinnittyy S-ryhmän tulevaisuuteen. On mielenkiintoista nähdä kuka ottaa seuraavana SOK-viestikapulan ja millaisin kriteerein nimitys tapahtuu. Omasta näkövinkkelistä kuviossa on ainakin kolme keskeistä, strategisesti hieman eri tasoista osa-aluetta.

Ensimmäinen ja samalla aikaväliltään pisin ja merkittävin on S-ryhmän asemointi yhteiskunnalliseen keskusteluun ja murrokseen. Se vaatii vahvaa käsitystä S-ryhmän toteuttamasta osuustoiminnasta suhteessa aikamme ilmiöihin sekä kykyä osallistua rohkeasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tätä voidaan nimittää S-ryhmän strategiseksi johtamiseksi instituutionalisella pelikentällä.

Toinen osa-alue on S-ryhmän toimialan täsmentäminen tai jopa uudelleen määrittely. S-ryhmän on rohkeasti pohdittava resurssiensa kohdentamista niille alueille, joilla se voi luoda eniten arvoa asiakasomistajilleen. Se ei tarkoita automaattisesti tietyistä palveluista luopumista, vaan kriittistä arviointia. Uuden pääjohtajan on kyettävä olemaan nimenomaan portfolion johtaja ja tukemaan portfoliojohtamista itsenäisissä, mutta toisistaan riippuvaisissa osuuskaupoissa. Samalla tietyt perinteiset alueet kaipaavat erityishuomiota. Esimerkiksi käyttötavarakaupan murros on merkittävä ja menetelmät asiakasomistaja-arvon rakentamiseen on mietittävä uusiksi.

Kolmas osa-alue on kansainvälistyminen. Vähittäiskaupan toimijana S-ryhmä on eurooppalaisittain lilliputti. Kansainvälistä yhteistyötä on kyettävä vahvistamaan. Parhaimmillaan se voi saada tukea globaalista osuustoiminnallisesta heräämisestä. Samaan aikaan on mietittävä SOK:n kautta toteutettavien lähialueoperaatioiden laajuutta. Missä määrin pohjoisen ja itäisen yhteistyön rajoitteisiin on vastattava omin ulkomaille kohdistuvin investoinnein? Millainen toimintamalli johtaa pitkällä aikavälillä parhaaseen lopputulokseen: hakemalla voittoja suomalaisille asiakasomistajille vai viemällä menestyvää osuustoimintaa?

Minulla ei ole asiasta tietoa, mutta voin arvella uuden pääjohtajan nimitysprosessin olevan jo hyvässä vauhdissa. Saanemme pian vastauksia tähän vähintään 2 miljoonaa suomalaista koskevaan kysymykseen: kuka on uusi SOK:n pääjohtaja ja miten hän aikoo luotsata S-ryhmää eteenpäin?

Lisäys: Iltapäivällä olinkin sitten YLE Ajantasassa ("Uudet keksinnöt puhdistavat sisäilman") kommentoimassa pääjohtajavaihdosta. Haastattelu heti ohjelman alussa. Pääset siihen tästä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti