tiistai 15. lokakuuta 2013

Malli sytyttää johtajien intohimon

JCOMin ensimmäinen numero tuli vasta uunista ulos, mutta toinen on jo tuotantoprosessissa. Eilen hyväksyin viimeiset paperit tuohon vuoden toiseen numeroon. Julkaistavista artikkeleista löytyy montakin mielenkiintoista avausta, mutta yksi on sellainen, joka on erityisesti mietitettänyt tällä viikolla.

Olin maanantaina Jukka Saksin finanssialan johtajuutta käsittelevän väitöskirjan julkisessa tarkastustilaisuudessa vastaväittäjänä (hieno tilaisuus muuten!). Jukka tulkitsi tutkimuksessaan yhtiömuodoilla olevan erityinen asema johtamisessa, muun muassa strategiaa luovan johtajuuden alueella. Yrityksen arvopohjalla on väliä. Vahvasta tunnepohjaisesta sitoutumisesta kertoo se, että ylimmän johdon edustajat vaihtavat leiriä erittäin harvoin.

Erään kansainvälisen tutkijajoukon tekemä eilen hyväksymäni artikkeli kertoo tavallaan samaa tarinaa, mutta keskittyy osuustoiminnan periaatteisiin ja arvoihin. Osuuskuntien johtoa ja johtamiskonsultteja haastatelleet tutkijat tulkitsivat osuustoimintamallin ymmärtämisen olevan yhteydessä intohimoisuuteen johtamistyössä. Heidän mukaansa kyseessä saattaa olla merkittävä kilpailuetutekijä, jos näkyvä intohimo mallia kohtaan leviää halki koko organisaation.

Jukka Saksi tulkitsee varsinkin finanssialan johtamispuheen olevan varsin intohimotonta ja konservatiivista huolimatta arvopohjan tärkeydestä johtamistyön perustana. Olisikohan tässä tekemisen paikka osuustoiminnalle - osuuspankeille, keskinäisille yhtiöille ja muillekin OT-yrityksille? Kun oivalletaan millaisen mallin kanssa ollaan tekemisissä, uskalletaan myös näyttää se hyvä fiilis minkä malli parhaimmillaan sytyttää. Numeroiden ja sääntöjen keskellä tarvitaan myös luotettavia kasvoja. Osuustoimintamalli ja sen herättämät tunteet voivat antaa nuo kasvot. Ei siis piilotella mallia takahuoneessa, vaan annetaan sen hymyillä catwalkilta kaikelle kansalle!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti