maanantai 21. lokakuuta 2013

Osuustoiminta tulee - oletko valmis?


Törmään edelleen silloin tällöin osuustoiminnan parissa toimiviin ihmisiin, jotka puheissaan ja reaktioissaan liittävät osuustoiminnan tehottomuuteen ja harrastelijamaisuuteen. He vertaavat osuuskuntaa osakeyhtiöön ja hokevat: kyllä me olemme ihan oikea liikeyritys!
Suurin pelko edellä mainitulle porukalle on, että tuo ”oikea yritystoiminta” tulee ja peittoaa osuuskunnat. He etsivät uhkaa tutuista ympyröistä. Missä on se iso ja liiketaloudellisesti vahva yritys, joka pyyhkii osuuskunnilla lattiaa? He uskovat, että osuustoiminta on osuuskuntien heikkous, jonka negatiiviset vaikutukset tulee pyrkiä minimoimaan.
Tilanteeseen liittyy paradoksi. Nykyisten suurten osuuskuntien merkittävin uhka lienee nimittäin juuri osuustoiminta, mutta aivan eri tavoin kuin osakeyhtiömallia ihailevat uskovat. Meneillään on osuustoiminnan renessanssi, joka voi johtaa pahimmillaan suurten osuuskuntien tuhoon, elleivät nämä kykene pilkkomaan itseään toiminnallisesti lähestyttäviin ja jäseniä aktivoiviin osiin. Osuustoiminnan ideoita peräänkuuluttava eräänlainen aktivismi voi nousta esiin ennemmin kuin moni arvaakaan.
Tämä ei tarkoita osuuskuntien palauttamista kooltaan pienemmiksi, vaan toisinaan jopa päinvastoin. Pilkkominen tarkoittaa osuuskuntien osallistavan toiminnan tuomista lähemmäs jäseniä erilaiset jäsenryhmät huomioiden. Jos jäsenet eivät koe saavansa haluamaansa nykyisistä osuuskunnista, he alkavat organisoitua uudelleen nakertaen pikku hiljaa nykyisten osuuskuntien potentiaalia.
Jos osuuskunnat ovat hereillä, tarjoaa osuustoiminnan renessanssi niille suuren mahdollisuuden. Onnistuessaan ne voivat kanavoida heräävän osuustoimintainnon omien rakenteidensa puitteisiin ja vahvistaa täten asemaansa. Jäsenet puolestaan voittavat, kun vuosisatainen organisointikapasiteetti on uusien aktiviteettien tukena.
Kaikkien osapuolten on tässä kuviossa siedettävä sitä, että raja osuuskunnan ja sen ulkopuolisten rakenteiden ja toimintojen välillä hämärtyy. Ajattelun on tällöin oltava yhteisön tasolla ja yhteisön menestyksessä, ei vain yksittäisen osuuskunnan omassa edussa. Tähän pitäisi löytyä eväät. Ainakin kuluttajaosuustoiminnan parissa on tyypillisesti oivallettu, että koko yhteisön etu on pitkässä juoksussa myös osuuskunnan etu.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti