torstai 28. marraskuuta 2013

Osuustoiminnalle oma brändityöryhmä

Yleisradion toimittaja oli vahvasti sitä mieltä (kuuntele), että osuuskuntien maine on nuhjuinen. Hän on valitettavan oikeassa. Asialle pitää tehdä välittömästi jotain.

Olen jo joskus kauan sitten ehdottanut, että osuustoiminnalliset yritykset asettaisivat oman brändityöryhmänsä. Jorma Ollilaa ei sinne otettaisi, vaikka hän mukaan haluaisikin.

Brändityöryhmä voisi ammentaa osuustoiminnan identiteettikeskustelusta, jota käydään mm. ICAn 2020 ohjelman puitteissa, ja nostaa esiin aineksia osuustoiminnan brändiin Suomessa. Itä-Suomen yliopistossa Joensuussa on alkamassa osuustoiminnan identiteettiä avaamaan pyrkivä väitöskirjaprojekti, joka sekin voi osaltaan tukea ryhmän työskentelyä.

Jos osuuskunnilla eivät saa tässä asiassa rivejään järjestykseen, ei se mitään. Aloitetaan Kooperatiivin brändityöpajalla: akateemisen maailman ja osuuskuntien markkinoinnissa ammatikseen toimivien hedelmällisellä vuoropuhelulla, joka tarjoaa osuuskunnille ideanjyviä jalostettavaksi omiin tarpeisiinsa sopiviksi.

Tammikuun loppu tai helmikuun alku voisi olla hyvä ajankohta. Palaan tähän asiaan vielä ennen joulua. Taitelijaveljeni sanoin, osuustoiminta kaipaa glamorisointia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti