Olen kirjoittanut
jo pariin kertaan blogia tällä samaisella, joissain osuuskunnissa parhaillaan keskustelua
herättävällä otsikolla. Maaliskuun 6. päivä kirjoitin kaksoisroolin vastustajien
näkökulmasta ja 7. päivä puolustajien
näkökulmasta. Olen keskustellut
aiheesta lukuisissa yhteyksissä ja tehnyt aiheeseen liittyviä havaintoja. Näiden
pohjalta syntyneet ajatukset ovat tarpeellinen lisä aiempiin
blogiteksteihin, joten tässäpä näitä.
Ensimmäisenä
huomiona vastuukysymykset. On sanottu, että kaksoisrooli tulisi purkaa, jotta toimitusjohtajan valvontatehtävä saataisiin hallitukselle, joka on vahingonkorvausvelvollinen ja vastuussa osuuskunnan menestyksestä. On käsitetty, että
hallintoneuvostolla ja sen puheenjohtajistolla ei ole hallituksen kaltaista
vastuuta. Kaksoisroolia ylläpitävissä osuuskunnissa hallintoneuvoston
sääntömääräisesti vahva ja strateginenkin rooli kuitenkin pitää sisällään myös
laajan vastuun. Eli tämä kaksoisroolin purkuperuste ei siis vaikuta täysin pitävältä.
Toinen huomio
liittyy johtamisen yhtenäisyyteen. Kaksoisroolin tapauksessa yhtenäisyys voi
pahimmillaan tarkoittaa, että toimitusjohtaja hoitaa niin johtoryhmän kuin
hallituksen tehtäviä. Kyse ei välttämättä ole mistään perverssistä vallanhimosta.
Tilanteeseen voidaan ajautua, jos työnjaon tärkeyttä ei ymmärretä ja asianosaisia ei kouluteta
tehtäviinsä. On vaarallinen tilanne, jos toimitusjohtajan huomio valuu liian
operatiiviselle tasolle, eikä toimialajohtajille jää tilaa hoitaa omaa
tonttiaan. Vastaavasti hallituksesta voi tulla pahimmillaan hallintoneuvoston
korvike. Se tyytyy vahvistamaan toimitusjohtajan laatiman strategian, eikä sääntömääräisten tehtäviensä mukaisesti
päätä siitä. Päättäminen tarkoittaa vaihtoehtoisista kehityspoluista
valitsemista. Jos hallitus toteuttaa tätä
roolia, ei hallintoneuvostolle jää sille kuuluvaa perehtyvän ja harkitsevan
vahvistajan roolia, vaan se redusoituu kumileimasimeksi. Kaksoisroolin
säilyttämistä perustellaan usein hallintoneuvoston roolin säilymisellä. Edellä
mainitun pohjalta voitaisiin asia nähdä niinkin, että kaksoisroolin purkaminen
voisi joissain tapauksissa auttaa nostamaan hallituksen ja hallintoneuvoston niille kuuluviin asemiin.
Kolmas huomio liittyy
ajankäyttöön ja joihinkin keskeisiin strategisen johtamisen osa-alueisiin. Odotukset
toimitusjohtajien ajankäyttöä ja uhrautumista ajatellen ovat kovat.
Toimitusjohtajan tulisi kyetä tuottamaan jäsenarvon luomisen uusiin mahdollisuuksiin
tarttuvia strategiavaihtoehtoja hallituksen pureskeltavaksi ja päätettäväksi
sekä samaan aikaan hallituksen puheenjohtajana huolehtia hallituksen kyvystä
tehdä laadukkaita strategisia päätöksiä. Lisäksi toimitusjohtajan tulisi
huolehtia monista yhteiskunnallisista tehtävistä, jotka liittyvät osuuskunnan
toimialueen menestykseen ja täten epäsuorasti, mutta kriittisesti,
jäsenyhteisön ja osuuskunnan menestykseen pitkällä aikavälillä. Kaksoisroolia on perusteltu
sillä, että se vahvistaa toimitusjohtajatehtävien kiinnostavuutta ja houkuttelevuutta.
Entä, jos kuvio meneekin täysin päinvastoin? Mitä jos edellä mainittu työsarka ei vain yksinkertaisesti houkuttele uusia, myös vapaa-aikaa ja harrastuksia arvostavia johtajasukupolvia?
Olisiko kuitenkin parempi purkaa kaksoisrooleja ja vahvistaa työnjakoa? Erillinen
hallituksen puheenjohtaja voisi varmistaa hallituksen aktiivisuuden oman
tonttinsa hoitajana ja toisaalta hoitaa osuuskunnan yhteiskunnallisia suhteita –
tai ainakin merkittävästi tukea toimitusjohtajaa tässä tehtävässä.
Lopulta on
todettava, että kaksoisroolin purkaminen ei sinällään muuttaisi automaattisesti mitään, mutta se voisi tuoda mukanaan uusia haasteita. Eli jatkettiin kaksoisroolilla tai ei, on osuuskunnissa joka tapauksessa annettava erityistä
huomiota johtoryhmän, toimitusjohtajan, hallituksen, hallintoneuvoston ja
edustajiston taikka osuuskunnan kokouksen väliseen työnjakoon. Kaksoisrooli voi toimia (edelleen) hyvin, jos
työnjako-, rooli- ja tehtäväkysymykset otetaan vakavasti huomioon. Onnistumisen kannalta olennaisia ovat kunkin osuuskunnan eri tehtävissä toimivien mielenkiinnonkohteet ja
osaamiset sekä ajankäytön valmiudet ja mahdollisuudet. Nämä tulee nostaa avoimesti pöydälle, kun
hallintorakenteiden ja -mallien kehittämistä pohditaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti