torstai 20. marraskuuta 2014

Minun tuotteeni, minun brändini!

Kuluttajamarkkinoinnissa on jo pitkään edetty kohti asiakaslähtöisempää ajattelua. On muun muassa pohdittu erilaisia osallistavia keinoja asiakkaiden tyytyväisyyden ja uskollisuuden vahvistamiseksi. Nyt tällä saralla puhaltavat uudet tuulet, sillä alan akatemia on kiinnostunut omistamisen psykologiasta. Itselläni on ollut kunnia olla osallisena tähän maailmalla vahvistuvaan trendiin.

Taustalla ovat muun muassa professori Jon L. Piercen and allekirjoittaneen tutkimukset, kuten joku vuosi takaperin julkaisemamme kirja "Psychological Ownership and the Organizational Context" (Edward Elgar Publishing) sekä tiimini tutkimukset koskien jäsenten sitoutumista kuluttajaosuustoiminnassa, kuten esimerkiksi "Exploring the Consumer Co-operative Relationship with their Members: An Individual Psychological Perspective on Ownership".

Monet odottavat omistamisen psykologian todellista läpimurtoa kuluttajamarkkinoinnissa, kun allekirjoittaneen yhdessä tutkijaopettaja Anssi Tarkiaisen (Lappeenrannan teknillinen yliopisto), professori Marko Sarstedtin (University of Magdeburg) ja professori Joe Hairin (Kennesaw State University) kanssa julkaisema erikoisnumero ilmestyy Journal of Marketing Theory and Practice -tiedelehdessä ensi vuoden puolella. Viimeistelimme erikoisnumeron reilu viikko takaperin professori Sarstedtin vieraillessa Mikkelin yliopistokeskuksella.

Erikoisnumerossa on meidän erikoisnumerotoimittajien johtoartikkelin lisäksi joukko tutkimuksia, jotka niin käsitteellisesti kuin empiirisesti pureutuvat omistajuuden tunteisiin kuluttajamarkkinoinnin kontekstissa. Psykologisen omistajuuden teorian anti on ennen kaikkea siinä, että tuo mahdollisuuden ajatella ja ymmärtää sekä selittää lukuisia kuluttajakäyttäytymisen osatekijöitä - ja mikä merkittävää, ennen kaikkea niitä joilla on tärkeä rooli tuotteita ja/tai palveluita tarjoavan yrityksen menestyksen kannalta.

Kiitos edellä mainituille kollegoille! Jään mielenkiinnolla seuraamaan millainen tieteellinen vaikuttavuus erikoisnumerollamme on - eli paljonko siihen kaikkiaan tullaan esimerkiksi seuraavan vuosikymmenen aikana viittaamaan ja missä määrin erikoisnumeron ajatukset tulevat osaksi markkinoinnin kansainvälisiä oppikirjoja. Usko vaikuttavuuteen on ainakin allekirjoittaneella luja!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti