Yritysten ja
julkisorganisaatioiden hyvästä hallinnosta puhutaan paljon. Osakeyhtiöiden
tapauksessa hyvä hallinto on tärkeää uskottavuuden kannalta. Sijoittajat eivät
mielellään anna rahojaan yritykselle, jonka hallinto ei ole hyvän hallintotavan
mukaan järjestetty. Julkisorganisaation tapauksessa hyvän hallinnon
periaatteiden noudattaminen on tärkeää sen kannalta, että kansalaiset ja
kuntalaiset voivat luottaa tapaan, jolla yhteisiä asioita hoidetaan – että hallinto
on hyvinvoinnin edistämisen ja yhteisen menestymisen kannalta toimiva ja
oikeudenmukainen. Osuuskunnissa
hyvä hallinto ratkaisee niin jäsenten taloudellisten suhteiden jatkuvuuden kuin
heidän luottamuksensa demokratian pohjalta ponnistavaan johtamiseen. Jos
osuuskunnat asemoituvat markkinoilla ”miksi tahansa yrityksiksi”, eivätkä pyri
hyödyntämään osuustoimintamalliin liittyviä kestäviä kilpailuetuja, on hyvä
hallinto tärkeää lähinnä sisäisesti, menestyvää päätöksentekoa ajatellen. Jos sen
sijaan osuustoimintamallin potentiaali halutaan hyödyntää, nousee hyvä hallinto
ratkaisevaan rooliin jäsensuhteiden kannalta. Ilman hyvää hallintoa eivät
osuuskunnan jäsenet saa omistajuuden tunteiden, samastumisen ja sitoutumisen
kannalta olennaista informaatiota saati koe olevansa osa osuuskuntaa ohjaavaa ja
sen menestykseen myötävaikuttavaa omistajayhteisöä.
Hyvän hallinnon
periaatteita on tietenkin myös listattu viimeisen parin vuosikymmenen aikana tuhansia ja taas
tuhansia kertoja erilaisten komiteoiden toimesta. Päätin koota erään australialaisen osakeyhtiöille tehdyn suosituksen sekä kansainvälisen
julkishallinnolle tehdyn suosituksen pohjalta oman listani. Aussilista jäsentää tämän ja julkishallinnon lista tuo lisukkeita. Minä sitten vielä höystin näitä johdonmukaisin pikku lisäyksin. Jotta homma olisi vähän
mielenkiintoisempaa, käännänkin kaiken ylösalaisin. Eli tässä siis Huonon (Pahan) Hallinnon
periaatteet kaikille organisaatioille:
1. Älä luo saati
pidä selkeitä rooleja johdon ja hallinnon eri yksilöiden ja elinten välillä. Rakasta
kaaosta.
2. Miehitä
hallinto samankaltaisilla ihmisillä. Älä missään tapauksessa kiinnitä huomiota
valittavien henkilöiden osaamiseen ja kokemukseen.
3. Luovuta valta
kunniattomille ja säälimättä omaansa tai joidenkin asiaan kuulumattomien
intressiryhmien etua ajaville yksilöille. Naura eettisyyden vaatimuksille ja aktiivisesti
tue toiminnallasi epäeettistä käytöstä.
4. Selvitä mikä
on sijoittajille, kansalaisille tai jäsenille taloudellisesta, sosiaalisesta
ja/tai psykologisesta näkökulmasta tärkeää tietoa ja pidätä se heiltä. Vastusta
kaikkea mikä liittyy läpinäkyvään raportointiin eri sidosryhmille. Älä missään
tapauksessa kerro miten päätökset tehtiin saati perustele miksi päädyttiin
juuri tiettyihin valintoihin.
5. Hallintoprosesseissa,
erityisesti nimityksissä ja tärkeissä päätöksentekotilanteissa vältä aikatauluissa
pitäytymistä sekä ajantasaisen ja kattavan kuvan antamista. Ripottele tietoa
ohjataksesi päätökset haluamaasi suuntaan.
6. Naura
omistajien, kansalaisten tai jäsenten oikeuksille – muista, että sinä
hallitset, eivät ne, jotka ovat sinut tehtävääsi asettaneet. Älä missään
tapauksessa osallista mitään sidosryhmiä – hiljennä heti kaikki nousevat äänet
ja pidä syrjäytyneet syrjässä. Tämä organisaatio on oikeastaan sinun
valtakuntasi!
7. Unohda
valvonta ja kontrolli, sillä riskin käsite on huuhaata ja epäonnistuminen
mahdotonta – tai ainakaan se ei ole koskaan sinun syysi, jos jotain menee pieleen.
Oikeastaan ketään ei tulisi pitää tilivelvollisena.
8. Pidä hallinto mahdollisimman
epävirallisena, eli vältä sääntöjä ja pelisääntöjä. Pidä huoli siitä, että
todelliset päätökset tehdään aina kokousten ja virallisten toimielinten
ulkopuolella. Lakikirjat ja hallintotapasuositukset on syytä sivuuttaa
olankohautuksella.
9. Pidä hallinnon
palkkiot alhaisena, jotta tehtävät eivät kiinnostaisi osaavia ja taitavia yksilöitä.
He saattaisivat esittää ikäviä kysymyksiä, ohjeita tai vaatimuksia. Jos osaajia
kaikesta huolimatta joukkoon eksyy, savusta heidät pois ensi tilassa.
10. Vähät välitä
siitä millaisia vaikutuksia organisaatiosi toiminnalla on eri sidosryhmille. Esitä
erityisesti median ja viranomaisten suuntaan puhdasta pulmusta ja kiillota
kilpeäsi.
Jokainen voi verrata oman organisaationsa toimintatapaa tähän periaatelistaan ja reflektoida missä pahan-huonon-hyvän hallinnon tasolla mennään. Toivottavasti kovin moni yllä listatuista periaatteista ei vaikuta oman organisaation osalta tutulta. Sen verran väkevä keitos näistä aineksista syntyy, että siinä myrkyttyvät niin organisaatio, asianosaiset kuin sidosryhmätkin!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti