tiistai 3. maaliskuuta 2015

OT-yritykset tarvitsevat jäsenstrategiaa

Siitä on pian 10 vuotta, kun esittelin ensi kertaa julkisesti ajatuksen OT-yritysten jäsenstrategiaksi. Tämä tapahtui Helsingin Kauppakorkeakoulun strategiakurssilla, jossa olin muistaakseni yhdessä Kari Neilimon kanssa puhumassa S-ryhmästä ja osuustoiminnan johtamisesta. Ideani tuolloin oli, että osuustoimintayritysten ylimmän johdon on laadittava erikseen oma strategiansa asiakkaiden omistajuuden hyödyntämiseen kilpailuetuna. Huomio kun oli siihen saakka ollut lähinnä omistajien asiakkuudessa. Tämä ajatus on tänään vähintään yhtä ajankohtainen kuin vuosikymmen sitten.

Muutaman vuosi sitten Pellervo-Seuran organisoimassa Omistajuus ja hallinto -työryhmässä nimesimme tämän omistajasuhdetta vaalivan strategian jäsenstrategiaksi. Samalla nimellä taisin kyllä puhua siitä jo aikanaan kauppiksessa. Jäsenstrategian päämääränä oli ennen kaikkea jäsenille mielihyvää tuottavan psykologisen omistajuuden aikaansaaminen, joka lisäisi jäsenten kokemaa arvoa ja sitouttaisi heitä yhdessä menestymiseen.

Uskon, että jäsenstrategiasta tulee vihdoin hot osuustoimintayritysten keskuudessa. Tässä siis muutama vinkki jäsenstrategian laadintaan. Prosessissa olisi tärkeää huomioida ainakin kolme osa-aluetta: taloudelliset tekijät, sosiaaliset tekijät ja psykologiset tekijät.

Talouden näkökulmasta kyse on siitä kuinka jäseniä palkitaan. Osuustoiminnan kuningasajatus tällä rintamalla on osallisuuteen kytketty palkitseminen. Ylijäämänpalautuksia kannattaa käyttää ja nimenomaan vaihdannan sekä kehitys ja innovaatiotoimintaan osallistumisen suhteessa. Ylijäämänpalautukset viestivät omistajuudesta ja parhaimmillaan nimenomaan sen osallistavasta luonteesta.

Sosiaalisessa mielessä kyse on muun muassa arvotekijöistä, joilla jäsenten mielenkiintoa herätellään ja joilla heitä houkutellaan osallistumaan aktiivisemmin osuustoimintaan. Kyse on muun muassa osuustoiminnan brändistä. Miten osuustoiminta suhteutuu aikamme muihin yhteisöllisiin ilmiöihin? Olennaisessa osassa on jäsenten keskinäisen riippuvuuden tunnistaminen ja yhteenliittymisen moninaisten muotojen edistäminen.

Omistamisen psykologialla on väliä. Jäsenstrategian on siis sisällettävä vastauksia siihen kuinka jäsenet oivaltaa omistajuutensa, kuinka he voivat ymmärtää yritystään ja sen eri ulottuvuuksia syvällisemmin ja kuinka jäsenet voivat yksilöllisesti myötävaikuttaa yhteiseen menestykseen omien vahvuuksiensa ja mielenkiintojensa pohjalta ja näiden kautta alkaa myös tuntea omistajuutta henkilökohtaisella tasolla.

Jäsenstrategia kaipaa tietenkin myös resurssointia. Osa jäsenstrategian resursseista tulee jo ennestään allokoiduista voimavaroista. On kuitenkin hyvä pitää mielessä, että vaikuttavuus edellyttää myös täysin uusia kohdennuksia ja toisinaan harkintaa sen osalta miten eri kustannuksiin suhtaudutaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti