tiistai 2. kesäkuuta 2015

Osuuskuntien ei pitäisi ärsyttää

Suomalaisen Työn Liitto kertoi eilen selvittäneensä, mitkä asiat ärsyttävät suomalaisia yritystoiminnassa eniten (lue juttu täältä). Eniten ärsyttävien asioiden listaa lukiessani saan todeta, että osuustoiminnan periaatteiden toteuttamisen pitäisi tehdä osuuskunnista vähiten ärsyttäviä yrityksiä. Jopa suorastaan siedettäviäJ

Eniten ihmisiä ärsyttää avoimuuden puute ja tietojen pimittäminen. Osuustoiminnan periaatteet korostavat läpinäkyvyyttä, avoimuutta ja informaation tarjoamista. Toisaalta juuri näiden periaatteiden vuoksi osuuskunnissa havaittu avoimuuden puute ja tietojen pimittäminen ärsyttävät yritysmallia tuntevia normaaliakin enemmän.

Toinen ärsytyksen aihe on välinpitämättömyys työntekijöistä. Työosuuskunnissa tämä olisi varsin erikoista. Asiakasomisteisissa osuuskunnissakin työntekijät ovat erityisessä roolissa toimivia asiakasomistajia. Tuottajaosuuskuntiakin osuustoimintamalli kannustaa välittämään työntekijöistään. Yhteistoiminta ja win-win-win tilanteiden rakentaminen, kuuluvat osuustoiminnan ytimeen.

Kolmas suomalaisia ärsyttävä asia on veronkierto. Osuustoimintaa harjoittaa tyypillisesti tietyn paikallisuuden tai aluetalouden puitteissa organisoitunut omistajayhteisö. Alueen elinvoimaisuus on sille tärkeää, joten verokarhuakin halutaan ruokkia. Osuustoimintamalli kannustaa sekin huomioimaan toiminnan kokonaishyötyä, alueellinen verokertymä mukaan lukien. Veroja eri tarvitse kiertää voittojen maksimoimiseksi.

Voiton tavoittelu ärsyttääkin suomalaisia. Tämä lienee tarkoittavan nimenomaan voiton maksimointiin liittyviä ilmiöitä ja kovia arvoja, jotka nousivat esiin omana ärsytyksen aiheenaan. Osuustoimintakin pyrkii luomaan omistajilleen arvoa lisäämällä tehokkuutta tuote- ja palvelumarkkinoilla. Osuustoimintaan liittyy kuitenkin myös muita arvoja.

Kyselyssä ärsytyksen kärkisyiksi nousivat myös epävarmuus, YT-neuvottelut ja irtisanomiset. Jos osuuskunnat noudattavat sidosryhmiä osallistavan ja muutosorientoituneen organisaation periaatteita, on niillä kaukonäköisyyttä ja joustavuutta, joiden ansiosta epävarmuutta, YT-neuvotteluita ja irtisanomisia on vähemmän. Laaja omistuspohja tarjoaa laajan tarttumapinnan yhteiskuntaan ja kärsivällinen omistajayhteisö toisaalta mahdollisuuksia pitkäjänteiseen suunnitteluun.

Osuuskuntien osuustoiminnallisuutta voisikin mitata sillä kuinka paljon ärsytystä ne aiheuttavat. Matalat ärsyyntymislukemat kertovat todennäköisesti siitä, että osuuskunnat ovat onnistuneet toimimaan yritysmallin periaatteiden mukaisesti.

Ärsyttääkö osuuskuntasi sinua?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti